هدف (تعریف)
باشگاه مشتریان دارای ویژگیهای مختلفی است از جمله: ارتباط بر پایه گفتگو، ارزش گرا بر پایه ایجاد منافع مادی و غیر مادی که هدف آن ایجاد یک رابطه عاطفی بین مشتری و عرضهکننده خدمات/کالا است که البته با رفتار اعضاء شکل خواهد گرفت، و کمک میکند به اینکه آن را از سایر موارد مشابه مانند باشگاههای تفریحی، تخفیفی، وفاداری و... متمایز نماید.
باشگاههای مشتریان هدفمند بوده و برنامههای منظم و پیوستهای جهت مشتریان دارد. یکی از اهداف آن در جهت فروش بیشتر و کسب منافع برای دو طرف است. پس از جمعآوری اطلاعات مشتریان، باشگاه از سلایق، علاقهمندی و درخواستهای آنها اطلاع یافته و بوسیله آن آینده مجموعههای تجاری را ترسیم و بهینه میکند. تولیدات، خدمات و سایر فعالیتهای هر مجموعهای با استفاده از اطلاعاتی که از این بخش بدست میآید، میتواند توسعه یافته و در جهت رضایت مشتریان گام بردارد.